השמנה וסוכרת סוג 2 הינן בעיות רב מערכתיות ודרגת חומרתן עולה בשנים האחרונות. לאחרונה מיוחסות לשתיית קפה השפעות בריאותיות רבות ובניהן הורדת הסיכון להשמנה ולסוכרת מסוג 2. מהם החומרים הנמצאים בקפה וכיצד הם משפיעים על הורדת הסיכון להשמנה ולסוכרת? כמה קפה צריך לשתות ביום על מנת שיהיה אפקט חיובי?

מהי מחלת הסוכרת ומה הקשר להשמנה?

סוכרת הינה מחלה כרונית בה משתבש המאזן המטבולי בגוף ומלווה בחוסר שליטה על רמות הסוכר בדם. רמות גבוהות של סוכר בדם לאורך זמן יכולות להוביל לנזקים רבים כגון פגיעה בעיניים, בכליות, בכלי הדם ועוד. השמנה מוגדרת כהצטברות רבה מידי של שומן בגוף המשפיעה לרעה על בריאות האדם. הצטברות שומן מסביב לבטן (השמנה בטנית) מקושרת לעלייה בשכיחות סוכרת מסוג 2 ומחלות לב וכלי דם. Diabesity- מונח המשמש לתאר את הנוכחות של סוכרת מסוג 2 יחד עם השמנה. 382 מיליון אנשים סובלים מסוכרת בעולם, כאשר 90% מהם סובלים גם מהשמנה.
אחד משחקני המפתח במחלת הסוכרת הינו הורמון שנקרא אינסולין. האינסולין מופרש מבלוטת הלבלב ותפקידו העיקרי הוא להכניס את הסוכר לתאים. הסוכרת הינה מחלה פרוגרסיבית (מתקדמת) כאשר בדרך כלל בתחילת המחלה התאים מפתחים חוסר תגובתיות (עמידות) לאינסולין המלווה בעלייה ברמות האינסולין בדם, יצירה מוגברת של סוכר על ידי הכבד וירידה בכניסת הסוכר לתאים. אם לא מאזנים את רמות הסוכר, המחלה מתקדמת להרס תאי הלבלב האחראים להפרשת אינסולין ולכן במקרים רבים יש צורך בהזרקת אינסולין.
השמנה בטנית מאופיינת בהפרשת חומרים המקדמים עמידות לאינסולין. בנוסף, בסוכרת מתקדמת, כאשר מתרחשת ירידה בהפרשת האינסולין, הסוכר לא נכנס לתאים וגם הכבד מייצר עוד סוכר (הגוף מאותת לכבד שאין לו מספיק סוכר בתאים), רמות הסוכר בדם עולות אולם מכיוון שהסוכר לא נכנס לתאים יש עליה בתחושת הרעב ומכאן לעלייה בצריכת מזון ולהשמנה. נוצר מעין "מעגל קסמים" בו ההשמנה מובילה לסוכרת והסוכרת מקדמת אף היא את ההשמנה.

האם שתיית קפה מורידה את הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2?

לפי מאמר סקירה שפורסם בשנת 2016 בכתב העת: European Journal of Nutrition, ישנן עדויות רבות לכך שצריכה של 2-3 כוסות ליום מורידה את הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2.
כמו כן, במחקר ארוך טווח שפורסם בשנת 2014 בכתב העת Diabetologia, עקבו אחר כמעט 100,000 נשים ו-30,000 גברים במשך 4 שנים. נמצא שעלייה בצריכת קפה קשורה עם ירידה בסיכון למחלת הסוכרת בעוד שירידה בצריכת הקפה קשורה עם סיכון מוגבר להתפתחות סוכרת מסוג 2.

אילו חומרים פעילים נמצאים בקפה?

פולי הקפה מכילים תערובת של מעל 1000 חומרים שונים כאשר ההרכב משתנה לפי סוג הפולים (ערביקה או רובוסטה), תהליך הקלייה (מהירות, זמן וטמפרטורה) ותהליך ההכנה (יחס הקפה למים, טמפרטורת המים, כמות הקפה ושיטת ההכנה). הרכב פולי הקפה כולל תרכובות פנוליות, בעיקר חומצה כולורוגנית, קפאין, פחמימות, שומנים, חלבונים, תרכובות חנקניות, ויטמינים ומינרלים. הקפה הקלוי הינו בעל הרכב שונה של רכיבים אלו בהשוואה לקפה ירוק העשוי מפולים ירוקים ושלא עבר תהליך קלייה, עקב שינויים כימים המתרחשים בעת הקלייה ומובילים לתכונות הקפה: ארומה, טעם וצבע.
כיצד שתיית קפה מורידה את הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2 ?
השפעות צריכת קפה על השמנה וסוכרת מיוחסות בעיקר לקפאין ולחומצה כולורוגנית שריכוזם עולה בקפה קלוי. לפי אותו מאמר סקירה שהוזכר קודם לכן, ישנן ראיות רבות להשפעות הבריאותיות והחיוביות המיוחסות לקפאין ולחומצה כולורוגנית.
קפאין- מחקרים רבים מצאו שקפאין גורם לעלייה בהוצאה האנרגטית ולדיכוי התיאבון ולכן בעל השפעה פוטנציאלית על ירידה במשקל ולירידה בסיכון סוכרת מסוג 2.
חומצה כולורוגנית- נמצאו מספר מנגנונים המיוחסים להשפעת תרכובת זו על ירידת רמות הסוכר והשומנים בדם. לדוגמא, התרכובת גורמת לירידה ברמות הסוכר בדם על ידי עיכוב פירוק וספיגת הסוכר במערכת העיכול וגם באמצעות עלייה בקליטת הסוכר על ידי התאים. כמו כן, תרכובת זו גורמת לירידה בעמידות התאים לאינסולין.

לסיכום,

המנגנונים המעורבים בהתפתחות של השמנה וסוכרת מסוג 2 הם מאוד מורכבים. נכון להיום, ישנן עדויות רבות לכך שצריכה מתונה של קפה (2-3 כוסות ליום) מורידה את הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2. ההשפעות מיוחסות בעיקר לקפאין ולחומצה כולורוגנית, רכיבים אלו נמצאים בריכוז גבוה יותר לאחר קלייה של פולי הקפה.
אז מה המסר?
בכל מקרה, הראייה החזקה ביותר למניעה של סוכרת מסוג 2 הינה שמירה על משקל תקין ומניעת הצטברות שומן בטני. זאת ניתן להשיג באמצעות שמירה על אורח חיים בריא המשלב תזונה מאוזנת בליווי דיאטנית קלינית, פעילות גופנית סדירה והפחתת לחצים.

יש לציין כי מחקרים חדשים מראים כי תזונה מותאמת אישית יכולה להיות פתרון יעיל לסובלים מסכרת. אוהבי הקפה יכולים לשלב שתייה מתונה ועדיף קפה קלוי.