החופש הגדול בפתח ובעיתונים ובאינטרנט פרסומות רבות המפתות אותנו לדילים של "הכל כלול". בדרך כלל, העסקה כוללת ארוחות כיד המלך בתדירות גבוהה, בופה חופשי כל הערב והלילה, ארטיקים המחולקים בבריכה, אלכוהול חופשי בבר ועוד. הארוחות כמובן כוללות מגוון רב של מזונות, לחמים ומאפים, עוגות וקינוחים שונים.ארוחה שכזו יכולה להיות מרוכזת מאוד בקלוריות, אם לוקחים בחשבון את כמויות המזון הגדולות, השמן שהשף מזליף בחופשיות וכמובן הקינוחים, שהרי אנחנו חייבים לטעום מכולם…אז איך עוברים את החופשה מבלי לחזור עם משקל עודף (ולא במזוודה..) ? ראשית,האם באמת אנו זקוקים לנופשון "הכל כלול"? ניתן להסתפק גם במלון המציע חצי פנסיון (שתי ארוחות) או ארוחת בוקר בלבד וכך בחירת תדירות הארוחות וסגנונן תהא בידינו. דווקא דיל שכזה יעודד אותנו להשתלב בנוף המקומי וליהנות מארוחה באווירה אחרת.

אך גם כאשר אנו בנופשון הכולל ארוחות בתדירות גבוהה, אין אנו מחויבים להגיע לכל ארוחה. אפשר ורצוי להתנהג בהתאם לתחושות הרעב והשובע הטבעיות שלנו ולא לנצל את כל האפשרויות העומדות בפנינו.

ואיך בכל זאת אפשר ליהנות מכל העולמות ולשמור על תזונה נכונה?

– לא להעמיס! פעמים רבות אנחנו מעמיסים את הצלחות בכל מתוך מחשבה שנטעם קצת מכל דבר. כמובן שנרצה להצדיק את כל ההעמסה המיותרת הזו ונאכל יותר ממה שאנו צריכים ומורגלים.

– הקפידו כי כל ארוחה תכיל מגוון רב של סלטים טריים ומבושלים והשתדלו לאכול אותם לפני המנה העיקרית. הסלטים מכילים כמות רבה של סיבים תזונתיים התורמים לתחושת השובע.

– למנה עיקרית בחרו סוג אחד של מנה בשרית (עוף/בקר/דג). אל דאגה, ביום למחרת תוכלו ליהנות מבחירה אחרת.

– התוספת שלצד המנה העיקרית הנה בד"כ פחמימה; אורז, תפוחי אדמה, בטטות, פסטה וכיו"ב. אם לקחתם תוספת כזו, הימנעו מתוספת של לחם לארוחה. תוספת של לחם וכן פחמימה מבושלת מגדילה את הערך הקלורי של הארוחה באופן משמעותי.

– שולחן הקינוחים בד"כ עמוס כל טוב, צבעוני ומפתה. בחרו קינוח אחד, תיהנו ממנו. אל תתפתו לקחת משלל הקינוחים "רק לטעימה". אם החלטתם לאכול פרי , ותרו על העוגה.

– הובטח לכם אלכוהול חופשי כל הערב. אז מה? שתיית משקאות אלכוהוליים מגדילה את הצריכה הקלורית היומית ותורמת לעלייה במשקל. מנת אלכוהול מוגדרת כ- פחית בירה (330 מ"ל)/ כוס יין (120 מ"ל) / כוסית משקה חריף (45 מ"ל). מומלץ לצרוך עד 2 מנות אלכוהול ביום. קחו בחשבון גם את היין המלווה את הארוחה…

– ה"נשנושים" לאורך היום – ארטיקים, חטיפים, פירות ושתייה ממותקת מגדילים באופן משמעותי את צריכת השומנים והקלוריות . פירות אמנם תורמים לנו רבות כיון שמכילים סיבים תזונתיים וויטמינים ומינרלים , אך בל נשכח כי מכילים כמות לא מבוטלת של סוכר, לכן יש להגביל את צריכתם. העדיפו לצרוך קרטיבים וגלידות סורבה ולא גלידות על בסיס שמנת. העדיפו מים או משקאות דיאט במקום המשקאות הממותקים.

– אומנם יצאתם לחופשה או לנופש, אך אין זה אומר שתפסיקו את שגרת הפעילות הגופנית. כיום בכל מלון יש חדר כושר ,מגרשי טניס ובריכה. גם אם אין את התנאים המתאימים לפעילות במלון בו בחרתם, ותרו על הנסיעות במוניות וצאו להליכות רגליות ברחבי העיר. כך גם תוכלו להכיר טוב יותר את הנוף המקומי , הרחובות והסמטאות שבדרך כלל בהן רוב הקסם המקומי.

והכי חשוב – החופשה אינה שוברת את שגרת הדיאטה שלכם! האוכל אינו מרכז החופשה, הוא רק חלק ממנה. הפיקו הנאה מהאווירה ,מהחברים/המשפחה,הנופים והטיולים. חזרו עם המון חוויות ולאו דווקא מהבופה המפואר …

חופשה נעימה!

רוצה לדעת עוד בנושא תזונה נכונה בחופשה? פנה לדיאטנית קלינית מוסמכת