על פניו, המשפט אכילה בראש השנה או בחגים אינו עולה בקנה אחד עם צמד המילים שמירה על המשקל או חס ושלום ירידה במשקל. אם אוכלים יותר, מכניסים יותר אנרגיה והתוצאה המתמטית הפשוטה היא עלייה במשקל. אפשר כבר להתרווח ,לקחת אוויר ולהתחיל להפנים שהמשוואה ניתנת לשינוי.. אז מה בעצם עושים כדי לשמור על המאזן האנרגטי?

תזונה נכונה בראש השנה- מתחילים במודעות

"הכל בראש" אמרו לא פעם וכנראה שיש אמת בדבר. ננסה להתחיל בלהיות מודעים ל"מחשבות המחבלות" שעלולות להציף אותנו לפני הארוחה: "בחגים עולים במשקל- אין מה לעשות", "בחג הזה יש מאכלים מיוחדים שאוכלים פעם בשנה- לא נורא", "אחרי החגים נתחיל בדיאטה", "מחר אני אקזז את הארוחות האחרות" ועוד. כבר עצם המחשבה משחררת את הלגיטמציה לאכול יותר. בהחלט אפשר להתייחס לחג במלוא קדושתו ולטעום מכל המאכלים המיוחדים בלי לעלות במשקל. הסוד הוא בכמויות ובקצב האכילה. נכון שבארוחות החג יש מאכלים עתירי אנרגיה אך אם אנחנו בוחרים את המאכלים שאנחנו הכי אוהבים ולא "מתבזבזים" על מאכלים "רגילים" כגון: אורז/תפו"א או שתייה מתוקה , כבר הורדנו את הכמות. לגבי קצב האכילה- נסו להתרכז בטעמים, להניח את המזלג בין ביס לביס ללעוס ולהתענג על כל טיפת טעם. אז אפשר כבר להתחיל לשנן את המנטרה "החג הזה אני אצליח לשמור על המשקל" בלי להתאכזר לגוף ולצום אחרי ארוחות החג.

תזונה נכונה בראש השנה- פעילות גופנית ורווח בתנועה

פעילות גופנית: במאזן האנרגטי, פעילות גופנית מסייעת לנו להוציא יותר אנרגיה אך עדיין צריך לקחת בחשבון שהליכה של שעה הינה הוצאה אנרגתית של בערך 300 קלוריות (תלוי במשקל האדם , במרחק ההליכה וכו') ושעה של אכילה יכולה להגיע במקרה הטוב ל-3000 קלוריות. תעשו את החשבון. במאזן המספרי זה לא יוצא כל כך משתלם, אך לפעילות הגופנית חשיבות עצומה לאורח חיים בריא ובעיקר בשמירה על אנרגיות טובות וחשיבה חיובית. מחקרים מראים שכל דקה של פעילות טובה יותר מ- 0 פעילות (ראו מאמר רווח בתנועה). מומלץ להתחיל כבר עכשיו ובכך להימנע מאפקט "אחרי החגים".

תזונה נכונה בראש השנה- דמיון מודרך

אם אתם מכירים את עצמכם ככאלו שעלולים לאבד את הכיוון מול האוכל, נסו לדמיין את ארוחת החג מבעוד מועד ואת מהלכה. תוך כדי התרגיל תכננו וביחרו את האוכל שתהיו מסופקים מאכילתו ואת הכמויות שישביעו אתכם לאורך הארוחה, החליטו על קינוח אחד קטן וטעים ואף תרשמו לעצמכם את הבחירות הנכונות שביצעתם בתרגיל המקדים, כך שבסיום הארוחה תרגישו שובע בצורה נעימה ומסופקים מהאוכל שאכלתם. במידה ותרגישו טוב עם התנהגות האכילה שלכם בארוחת החג,  תחסכו מכם את התחושה הלא נעימה שבסיום הארוחה ומתחושות האשם שמלוות אותה. מצד שני אם תרגישו שאכלתם פחות מידי או שתצאו מהארוחה עם תחושה של חוסר סיפוק עלולה להיווצר תגובה של פיצוי ואכילת יתר בשאר ימי החג. הכל שם בראש כמו שכבר הקדמתי והשליטה לגמרי בידיים שלכם.

ועוד משהו קטן – מתכון מעולה לקרמבל תפוח בדבש

שתהיה שנה מתוקה מחוויות טובות של הצלחה,
אורטל וצוות דיאטנית עד הבית.