לכבוד חג השבועות החלטנו להתייחס לסוגיית החלב. נושא זה עמוס במיתוסים ובטעויות נפוצות והרי לפניכם דגמא: לפני כשבוע לקוחה יקרה שלי סיפרה שהיא שמעה הרצאה מפי ד"ר (אשר שמו שמור במערכת מטעמים מובנים) אשר טען כי כאשר שותים כוס חלב, למעשה שותים חצי כוס ליחה. כן – ליחה! אכן אחרי תיאור שכזה מפי מרצה כרזמתי, למי יש רצון לשתות יותר חלב. על כן החלטנו להתייחס באופן אובייקטיבי אחת ולתמיד למיתוסים ואמירות בנושא החלב ומוצריו:

"חלב מיועד לפרות ולא לבני אדם"

אמירה זו נכונה באופן חלקי- אכן חלב פרות מיוצר על ידיהן ומיועד לעגלים אך כבר מאות בשנים בני האדם צורכים את החלב כחלק מתזונתם, בדומה לחלב עיזים. אמנם במקרים נדירים קיימת רגישות לחלבון החלב, אך הבעיתיות הנפוצה יותר היא הרגישות ללקטוז, שהוא סוכר החלב. מעל 50% מהאוכלוסיה סובלים מאי סבילות ללקטוז ברמות שונות, שזה לא מעט. רגישות זו ללקטוז היא תכונה אינדיוידואלית עבור כל אדם וניתן לאבחנה בבדיקה פשוטה, במיוחד אם קיימת תחושה כגון נפיחות, גזים כאבי בטן וכדומה בעקבות צריכה של חלב.

"חלב גורם לליחה, אסטמה ודלקות"

למרות שמשפט זה הוא נפוץ מאוד- אין לכך הוכחה מחקרית.  אלרגיה לחלבון החלב אכן יכולה לגרום לקשיי נשימה אך רק כ- 1% מהאוכלוסיה סובל ממנה. באותה נשימה חשוב לציין שאם הורדת מוצרי החלב מהתזונה משפרת את ההרגשה לאדם מסויים, עליו להשלים את מינון הסידן היומי דרך מאכלים אחרים. אנחנו בדיאטנית עד הבית נשמח לעזור ולייעץ כיצד לעשות זאת בצורה המיטבית.

"הסידן ממוצרי חלב דלי שומן לא נספג"

משפט זה פשוט לא נכון. הטעות ככל הנראה נובעת מכך שספיגת הסידן אינה קשורה לאחוזי השומן, אלא לויטמין D, אשר הינו הגורם האחראי לספיגת הסידן. ככלל, מומלץ לצרוך פחות גבינות בעלי אחוזי שומן גבוהים בשל תכולה גבוהה של שומן רווי הקשור לעלייה בכולסטרול ולטרשת עורקים. ובהקשר אחר, עיקר הויטמין D שהגוף אמור לקבל, מקורו בחשיפה של כ- 15 דק' לשמש בין השעות 11:00-15:00 בהן הקרינה האולטרא סגולית (UV)  אידיאלית לייצור הויטמין.

"חלב מכיל אנטיביוטיקה והורמונים וגורם להתפתחות מינית מוקדמת"

משפט זה לא נכון ברובו. נכון הדבר שפרות מקבלות אנטיביוטיות והורמונים על מנת להגדיל את תנובתן, אך כמה ימים לפני חליבתן, מפסיקים את מתן חומרים אלו. המשווקים הגדולים מבצעים בדיקות דרך קבע לנוכחותם של שאריות אנטיביוטיות והורמונים בחלב. אם נמצאים כאלה – החלב מושמד והרפתן מקבל קנס. כך שברוב המכריע של המקרים, כאשר מבצעים בדיקות אלה כראוי, לא יהיו שאריות שלאנטיביוטיקות והורמונים במוצרי החלב שאנו צורכים. התפתחות מינית מוקדמת, תופעה נפוצה בשנים האחרונות בחברה המודרנית, מקושרת בחלקה להשמנה, לכימיקלים ממקור חיצוני המשמשים כתוספים במוצרי פלסטיק, בבקבוקים, באריזות, בחומרי ניקוי, בקופסאות שימורים, במוצרי קוסמטיקה, חומרי הדברה ובאסטרוגנים צמחיים המצויים בירקות, בפירות ובסויה.

ולאחר כל שנאמר לעיל: למי שאוהב לאכול מוצרי חלב וגם למי שלא – להלן טיפים תזונתיים לחג השבועות:

• לכל המתכונים בחג מומלץ להשתמש בגבינות 5% במקום גבינות בעלות אחוזי שומן גבוהים, באשל ובלבן במקום שמנת חמוצה ובבצק פילו במקום בצקים רווים בחמאה ובמרגרינה.

• מעדני חלב ממותקים הינם ממתקים בתחפושת, ישנם יוגרטים עם פירות שנראים ומשדרים בריאות, אך יש בהם לפחות 6 כפיות סוכר לגביע קטן.

• כאשר אתם מגיעים אל ארוחת החג נסו לבחור את "הצלחת המוצלחת" שלכם שתכיל 1/3 ירקות 1/3 פחמימה (לחם/ פסטה) ו-1/3 חלבון (מוצרי חלב וביצים). קחו בחשבון כי רוב המאפים והתבשילים כגון פשטידות/מאפינס/קישים יכילו פחמימה, חלבון וירק.

• בחרו לאכול את האוכל שנראה לכם הכי טעים-  אם זה גם האוכל הכי בריא הרי שהרווחתם פעמיים ואם לא- לפחות תרגישו תחושת סיפוק מהארוחה, מה שיעזור לכם להגיע לתחושת שובע אמיתי. לאכול בריא ולפנטז על אוכל אחר בדרך כלל מביא לצורך בפיצוי ולאכילת יתר.

• מומלץ להתחשב בהכנה האוכל גם באלו אשר אינם אוכלים מוצרי חלב וגוון את תפריט הארוחה במזונות עשירים בסידן ממקור אחר כדוגמת טחינה משומשום מלא, סלט כרוב וסלרי או סלט קטניות/קינואה.

• תמיד עדיף ל"השקיע" את הקלוריות באוכל טעים ולא בשתייה ממותקת. את האחרונה ניתן להחליף במים קרים עם צמחי תבלין כגון ליאוזה, לימונית או נענע או אפילו בסודה עם פלחי לימון.

חג שבועות שמח,

צוות  דיאטנית עד הבית