נראה כי שכיחות ההשמנה אצל ילדים הולכת ומתעצמת והנושא של תזונת ילדים עולה על הפרק יותר מאי פעם. אחד מתוך 4 ילדים בגילאי הגן בישראל סובל מעודף משקל ומספיק מבט חטוף ברחוב כדי להבין שהמצב מעורר דאגה. מלבד הבעיות החברתיות שלעיתים טומן בחובו עודף המשקל, ישנן גם בעיות בריאותיות כגון: לחץ דם, עודף כולסטרול וכד’, שפעם היו נחלת גיל מבוגר הרבה יותר.  אז למה בעצם זה קורה? יש שיאשימו את “הג’אנק פוד” והשתייה המתוקה, אך כנראה שמדובר בבעיה עמוקה מכך

תזונת ילדים- הורים הם מודל לחיקוי

ילדים מאמצים את התנהגויות האכילה של הוריהם ועל כן הם צריכים להוות דוגמא אישית לאכילה בריאה ולחיים פעילים, להתמקד בהרגלי חיים בריאים ולהימנע מלהדגיש את נושא המשקל של הילד. בנוסף ההורים אחראים לחזק אצל הילד את הדימוי הגופני שלו ואת התכונות החיוביות שבו ("איזה ילד מדהים אתה"!). ילדים להורים העסוקים בדיאטות ובאובססיות משקל, יאמצו גם הם התנהגויות אלה ובכך ההורים עלולים לגרום לעיוות בדימוי הגוף של ילדיהם. ילדים נולדים עם אהבה לעצמם ולגופם, אך בפועל, כאשר מגיל צעיר נשמעת ביקורת על משקלם ועל מראה גופם, עולה בהם הצורך להשתנות ולרזות- מצב הגורם לתוצאות הפוכות מהרצוי.

תזונת ילדים- מנגנוני רעב ושובע

לילדים קשה לאכול פחות ממה שהם צריכים באותה מידה שקשה להם לאכול יותר מכך.
אם הילד אינו רעב וכופים עליו ארוחה, התוצאה היא שכבר מגיל צעיר משובש מנגנוני הרעב והשובע הטבעיים שלו. הילדים הם המאזנים הטובים ביותר של עצמם- אם רק נניח להם, הם יאכלו כמה שהם באמת צריכים. יש לזכור כי ישנה שונות טבעית באוכלוסיה ולא כולם נולדו להיות שדופים.

תזונת ילדים- כדאי להוציא מהלקסיקון מילים כגון "אוכל אסור", "אוכל רע", "אוכל משמין"..

כשהורים מתחילים להעניק ערך שיפוטי לאוכל כגון: "אוכל אסור", הם גורמים לילד שאוכל אותו לחוש רגשי אשמה- מצד אחד אם יאכל, ירגיש אשם על כך שלא הצליח להתאפק, אך מנגד אם יוותר, ירגיש חסך רב. איך שלא מסתכלים על כך- מפסידים. על כן כדאי להתמקד בבחירה של אוכל מגוון צבעוני ובריא, במקום באיסורים ובהגבלות.

תזונת ילדים- פעילות גופנית למטרת ההנאה

אין מדובר בגילוי חדשני- המרכיב המרכזי בחייו של הילד המודרני הינו המסך על כל שימושיו: מחשב, טלוויזיה, משחקי וידאו וכו'. לישיבה מול המסך קשר הדוק להשמנה. לכן רצוי להגביל שעות מסך ביום ובאותה נשימה לפנות זמן לפעילות גופנית מהנה: משחקי כדור, רכיבה על אופניים, טיול משפחתי רגלי וכד'. חשוב לשים דגש על פעילות חיובית למטרת הנאה ולא כדי "להוריד משקל".

לסיום כדאי לזכור:
ההורים אחראים למה, מתי, איך והיכן יוגש המזון. הילדים אחראים למה הם יאכלו, וכמה. זאת במטרה להעביר אחריות לילד כדי שישמור על מנגנוני הרעב והשובע הטבעיים שלו.
אם בכל זאת אתם מרגישים שהילד אוכל מעט מידי או יותר מידי, כדאי להתייעץ עם דיאטנית ילדים המהווה גורם מקצועי ומוסמכת לתת ייעוץ תזונתי מתאים.

מתכון לממתק בריא שניתן להכין עם ילדים