את העונה הקרה, שבה אנחנו מרגישים כמיהה למזונות חמים, כבדים ועשירים יותר בקלוריות, אפשר לעבור בקלות בלי העלייה המסורתית במשקל. 

בחורף, כשהטמפרטורות יורדות וקר, החשק למזון חם ועשיר בטעמים ובקלוריות גובר. במידה ונקדיש קצת יותר תשומת לב לבחירת המזונות בעונת החורף, לא רק שנוכל למנוע את ההשמנה, ייתכן שאפילו נרד במשקל. אז האם הבחירה של מזונות שונים בתקופת החורף נובעת רק משינויי הטמפרטורה, או שמדובר גם בשינויים פיזיולוגיים שגורמים לנו לצרוך מזונות ספציפיים בשעות מסוימות של היום? מחקרים מהשנים האחרונות הראו שלא רק הירידה בטמפרטורה גורמת לשינויים בתיאבון: גם לקיצור שעות האור יש השפעה מובהקת על האיזון ההורמונאלי בגופנו, מה שעלול לגרום לנו לצרוך מזון עשיר בפחמימות, במיוחד בשעות הערב, ולעודד יותר את צבירת השומן בגופנו. 

אז איך בוחרים טוב יותר? לפניכם טיפים פשוטים ובריאים לעונה הקרה: 

  • מרק חם בחורף קר זו בחירה מצוינת אבל ותרו מראש על מרקים מוקרמים ועתירים בשומן רווי (כגון שמנת, גבינות שמנות). אם אתם מוכרחים השתמשו בשמנת דלת שומן לבישול. 
  • אם אתם מעוניינים להוסיף פתיתי גבינה צהובה בעת הגשת המרק (למשל במרק בצל) השתמשו בגבינה צהובה דלת שומן המכילה רק 9% שומן במקום בגבינה צהובה רגילה שמכילה 28%-22% שומן. 
  • רוצים להוסיף קרוטונים? נסו להכין אותם בעצמכם מפרוסות לחם מלא קל קלוי בתוספת תבלינים, במקום הקרוטונים התעשייתיים, שעשירים מאוד בשומן ובנתרן. 
  •  הרבו בשתייה של תה צמחים עם תוספת קטנטנה של סוכר, דבש או סטיביה.
  • אם למרות הקור יצאתם מהבית ואתם יושבים בבית קפה, הימנעו מתוספת קצפת וסירופים עשירים בסוכר מעל המשקאות החמים שאתם מזמינים. 
  • ולסיום – את השוקו החם והאהוב מתחת לפוך, מומלץ להכין על בסיס מים חמים ומעט חלב. כדאי לנסות להשתמש בקקאו במקום באבקת שוקו.

שיהיה חורף חם נעים וטעים!

כתבה: סיון שפר, דיאטנית קלינית